به گزارش هراز خبر، در یک ماه اخیر با وجود اینکه وزیر نفت اعلام کرد دولت هیچ برنامهای برای تغییر قیمت بنزین ندارد، ولی باز هم عدهای به بهانه تأیید و تکذیب بر طبل شایعههای گرانی میکوبند و مدعی هستند دولت قصد دارد بنزین را سه سهمیهای کند و برای مصارف بالاتر از ۲۱۰ لیتر در ماه، صاحبان خودروها مجبور به سوختگیری با نرخهای بالاتر باشند.
در اینباره مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی و نماینده مردم خراسان جنوبی (سربیشه / نهبندان) گفت: من مستند به اظهارنظر دوستان در دولت و همینطور فضایی که در مجلس وجود دارد؛ به واقع هیچ بحثی در مورد افزایش قیمت نیست. مطمئنا ما تا پایان امسال موضوع افزایش قیمت را نخواهیم داشت، اما این که سال آینده چه اتفاقی بیفتد را نمیتوان از الان پیشبینی کرد و باید منتظر بمانیم که لایحه بودجه هم بیاید و اگر دولت برنامهای برای افزایش قیمت در سال آینده داشته باشد باید درآمد خود را در بودجه پیشبینی کند.
ناترازی بنزین یک واقعیت است
وی با بیان اینکه ازدحام در جایگاهها ناشی از چند عامل است، گفت: ناترازی بنزین یک واقعیت است. مصرف ما بیشتر از تولید است و دولت برای این که این فضا را مدیریت کند محدودیتهایی را در سقف سوخت گیری، فاصلههای بین سوخت گیریها و کارت سوخت جایگاهها ایجاد کرده است. البته من شنیده ام برخی از آقایان در دولت اظهار نظر کرده بودند که ما مصوبه مجلس را در خصوص کارتهای سوخت جایگاهها اجرا کردیم و توپ را در زمین مجلس انداخته بودند، اما مصوبه مجلس این نیست که شما کارت آزاد بنزین را جمع کنید. ما گفتیم که شما به نوعی برنامهریزی و سازو کاری را طراحی کنید که مردم تشویق شوند از کارت شخصی خودشان استفاده کنند.
دولت باید از مکانیزمهای تشویقی استفاده میکرد
نخعی به نحوه اجرای دولت پرداخت و تصریح کرد: دولت به جای این که مکانیزم تشویقی بگذارد که من به عنوان شهروند از کارت شخصی خود استفاده کنم، صورت مسأله را پاک کرده است و گفت کارتهای آزاد جایگاه را جمع میکنم که این بدترین نوع اجرای یک قانون است. دولت باید از مکانیزمهای تشویقی یا مکانیزمهای تنبیهی استفاده میکرد تا مردم ترغیب و تشویق شوند از کارتهای شخصی خودشان استفاده کنند. این همان چیزی است که ما در مجلس و کمیسیون انرژی و تلفیق مدنظرمان بود. ابتدا شما میتوانید رفتار جامعه را تحلیل کرده و بر اساس آن برنامهریزی کنید؛ هر چه استفاده از کارتهای شخصی افزایش پیدا کند، تحلیلها دقیقتر شود. اما وقتی افراد از کارت جایگاه استفاده میکنند، نمیدانید چه کسی و چگونه در حال استفاده است و تحلیلهای ما قطعا دقیق نخواهد بود. دلیل دیگر هم بحث جلوگیری از قاچاق است؛ مصوبه مجلس مصوبه دقیقی بود، به شرط اینکه درست اجرا میشد. تا امروز آن چه که اجرا شده فقط از جنس محدودیت بوده و قطعا مورد تایید ما نیست.