برای کشور باید یک تصمیم سخت و تلخ گرفته شود!

رئیس مجلس گفت: فرق بین مساله و مشکل را نمی‌دانیم و همیشه به دنبال حل مشکل هستیم، این در حالی است که تا زمانی که مشکل را تبدیل به مساله نکنیم، هیچ مهندسی نمی‌تواند آن را حل کند.

به گزارش هراز خبر، محمدباقر قالیباف روز سه‌شنبه در دیدار رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی ضمن تسلیت و تعزیت به مناسبت ماه محرم و ضمن آرزوی قبولی عزاداری‌های ملت ایران گفت: یکی از افتخارات ما در جمهوری اسلامی این است که امام عزیزمان امت اسلامی را با فرهنگ کربلا، شهادت، عزت، شرافت و آزادگی آشنا کرد و همه ما مکلفیم که در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضرت امام (ره) می‌فرمایند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، ادامه داد: زمانی که ما به مقطع تاریخی ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ تا به امروز نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که نقش محرم و صفر و نقش فرهنگ عاشورا در در زندگی مادی و معنوی ما اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه جا دارد از همه شهدا که پیشقراولان این مسیر و این صراط مستقیم بودند، من جمله شهدای بزرگ از جامعه مهندسی مانند شهید تندگویان، شهید باکری، شهید رجب بیگی و شهید حسن روشن یاد کنیم، تصریح کرد: هزاران شهید مظلوم چه در دوران دفاع مقدس و چه در بین مدافعان حرم، هر کجا را که نگاه می‌کنیم، درخشیده‌اند و همه ما در هر جایگاهی که در این کشور مشغول به خدمت هستیم، مدیون یکایک آنها هستیم و باید از خداوند بخواهیم این فرصت را به همه عطا کند تا همه ما به این موضوعات بیندیشیم و از این موضوع غفلت نکنیم.

قالیباف با بیان اینکه در کشور ما بدون شک جامعه مهندسی یکی از ارکان مهم توسعه و پیشرفت است افزود: هر زمان که این جامعه پای کار بوده و پیش رفته، انسجام و رشد بیشتری داشته است و به موضوعات هم از جهت تشکیلاتی و ساختاری و هم از جهت آموزشی و تربیتی توجه کرده و در کشور گام‌های بزرگی برداشته است و امروز نیز شاهدیم که زیرساخت‌هایی که توسط فعالان این سازمان در کشور اتفاق می‌افتد، مایه افتخار است.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: چون در کشور مشکلاتی وجود دارد، ما در همه محافلی که هستیم بیشتر به نقد و مشکلات می‌پردازیم، هرچند نباید نسبت به آنها بی‌توجهی کنیم، اما از هر طرف که نگاه می‌کنیم، همیشه به بخش خالی لیوان نگاه کردن، هم ظلم به خود و هم ظلم به جامعه است.

وی ادامه داد: به دوستان در هر محیطی که کار می‌کنم می‌گویم که اگر در شرایطی مغرور شدید و اندیشیدید که کار بسیاری انجام داده‌اید و طلبکار هستید و غرور پیدا کردید، به کارهای بر زمین مانده نگاه کنید تا متوجه شوید آنقدر کار بر زمین مانده وجود دارد که کارهای انجام شده در مقابل آنها قابل ارائه نیست. اما مواقعی که ممکن است روحیه‌تان به دلایلی ضعیف و منفعل شود به کارهایی که انجام شده نگاه کنید. وقتی به این کارها نگاه می‌کنیم، می بینیم که کارهای بزرگی نیز در کشور انجام شده است.

قالیباف گفت: برخی فکر می‌کنند موضوع حکمرانی که مطرح می‌کنم، برای اکنون یا یک سال یا دو سال اخیر است در حالی که اگر به مجموعه بحث‌هایی که در حوزه کارآمدی و کارآمدسازی که مبتنی بر حکمرانی است، داشته‌ام، نگاه کنید، مشخص می‌شود که بیش از ربع قرن بر این موضوع تأکید دارم.

وی ادامه داد: وقتی بحث از حکمرانی می‌کنیم، خود حکم از دو عنصر ساخته می‌شود؛ تشخیص علمی و تصمیم سیاسی. زمانی که آقای شکیب (رئیس سازمان نظام مهندسی کل کشور) حرف از ساختمان می‌زند، از ۶ یا ۷ منظر سخن می‌گوید. زمانی که ما می‌خواهیم در ابعاد مختلف تصمیم بگیریم، متوجه می‌شویم که موضوعات بخشی نداریم، به هر موضوعی باید از ابعاد مختلف توجه کرد. یعنی تشخیص علمی را در یک حلقه و سیر مسیر تصمیم‌سازی را به طور دقیق و همه جانبه ببینیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشکال ما اینجاست که ترکیب بین تشخیص علمی و تصمیم سیاسی را توأم با هم انجام نمی‌دهیم، ادامه داد: در بسیاری از تصمیمات یا فقط تصمیم سیاسی می‌گیریم یا فقط تشخیص علمی می‌دهیم. برای حکمرانی به هر دوی این موضوعات نیاز داریم و ترکیب این دو موضوع با هم ما را پیش برده و به ما توسعه، پیشرفت و رشد در همه ابعاد را می‌دهد.

وی با ذکر مثالی به تشریح موضوع مذکور پرداخت و گفت: ما در کشور حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داریم که حداقل ۴ هزار کیلومتر از این ۱۴ هزار کیلومتر، کم استفاده است، یعنی هر چه نگاه می‌کنیم می بینیم این همه هزینه برای این ۴ هزار کیلومتر شده، اما خروجی آن چیست؟ این موضوع یعنی از بین رفتن ۳۰ درصد منابع. درحالی که تصمیم سیاسی، این بدبختی را برای ما ایجاد کرده است چرا که در واقع تصمیم سیاسی بدون تشخیص علمی صورت گرفته است.

وی در همین زمینه اظهار کرد: اینقدر راه آهن آنتنی ایجاد شده و مسیر راه آهن را به جایی می‌کشانیم که نمی‌دانیم آخر آن کجا می‌رود! وقتی که از بهره برداری از راه آهن می‌پرسیم یا سرعت حرکت بار، بیان می‌شود که سرعت حرکت بار در ساعت به طور متوسط ۵ کیلومتر است، یعنی اگر یک فرد پیاده راه بیفتد، بار خود را از سیستم قطار زودتر به مقصد می‌رساند! این در شرایطی است که ما در نقطه ترانزیتی منطقه و جاده ابریشم قرار داریم.

قالیباف با بیان اینکه ما در تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر ریل مترو داریم، اظهار کرد: از جهت فنی، کار و کنترل این ظرفیت را داریم که هر ۲ دقیقه یک قطار را داشته باشیم، معنی این حرف یعنی اینکه ما در روز می‌توانیم ۸ میلیون مسافر را جابه‌جا کنیم، اما با وجود اینکه همه زیرساخت ها را ساختیم، اما هر ۷ دقیقه یک قطار می‌آید، یعنی فقط ۲ میلیون مسافر را جابجا می‌کنیم. این خسارت را چه کسی وارد کرده است؟ آیا پول وجود نداشته یا اختیار نبوده؟

رئیس قوه مقننه گفت: وقتی ما حرف از حکمرانی و مهندسی می‌زنیم، در یک ابعاد گسترده مقصر آن هم ما هستیم، همه به سهم خودمان.

اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در email
ایمیل
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در print
چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا