شهریورماه؛ خودروهای کارکرده و نو وارد کشور می شوند

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در مورد چگونگی واردات خودروهای کارکرده گفت: در قانون آمده است که یک ماه پس از ابلاغ دولت باید آیین نامه را تدوین و تنظیم کند که این هفته با توجه به ابلاغ قانون باید تنظیم آیین نامه توسط وزارتخانه های زیربط شروع می شود.

به گزارش هراز خبر، نماینده مرودشت استان فارس در مجلس اظهار کرد: نگاه ما در این قانون این است که دولت به جای اینکه تعرفه را روی حجم موتور تعیین کند تعرفه را روی قیمت خودرو تعیین کند. یعنی خودرویی که قیمت کمتری دارد تعرفه کمتر و خودروی که قیمت بالاتری دارد تعرفه بالاتری داشته باشد. همچنین محدودیت های که در آئین نامه خودروهای نو به کار برد مثل حجم موتور و سقف موتور را نباید داشته باشد تا بازار بتواند خودش را تنظیم کند.

وی ادامه داد: در قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده است به ازای هر خودرو وارداتی یک خودرو اسقاط شود که در همان قانون آمده است به ازای هر چهار خودروی که خودروساز تولید می کند باید یک خودرو اسقاط شود اما خودروساز آمده است رایزنی کرده است و گفته معادل مالی آن یک خودرو را به محیط زیست می دهم چون این با هدف کاهش آلودگی است و خودرو را اسقاط نمی کند.

او افزود:‌ ما داریم تلاش می کنیم در عین حالی که حواسمان به محیط زیست باشد شرایطی فراهم نشود که برای عده ای دوباره ایجاد رانت شود. در داستان واردات کامیون ها و کشنده ها که چند سال قبل اتفاق افتاد گفتند به ازای هر خودرو و کشنده ای که وارد می شود باید یک خودرو اسقاط شود. اینجا این اتفاق افتاد که طرف رفته بود یک خودرو به روز اروپایی را مثل ولوو ، داف یا بنز به قیمت یک و نیم میلیارد تومان خریده بود اما برای اینکه خودرویش را پلاک کند باید اسقاط می کرد که خودرو اسقاطی پیدا نمی شد یعنی خودرو اسقاطی که عملا پولش دویست یا سیصد میلیون تومان باشد نبود و البته شرکتی آمده بود همه خودروها را جمع کرده بود و خودرو اسقاطی دویست میلیون تومانی را دو میلیارد تومان می داد. یعنی خودرو اسقاطی از یک خودرو نو که وارد شده بود قیمتش بالاتر رفته بود چون انحصار بود و شرکت همه را جمع کرده بود.

رشیدی کوچی افزود‌: ما نگران این موضوع هستیم که قیمت خودروهای اسقاطی در این داستان بالا نرود. الان نزدیک بیست میلیون خودرو فرسوده که قابلیت اسقاط داشته باشند در کشور داریم به علاوه ۱۰ تا ۱۵ میلیون هم موتورسیکلت داریم. اینجا هم می توان این احتمال را داد که با توجه به تعداد بالای خودروهای اسقاطی این شرایطی که برای خودروهای کشنده و تریلی به وجود آمد اینجا هم به وجود آید و قیمت خودروهای که قابلیت اسقاط دارند بالا برود.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ البته آنجا محدودیت تریلی و کشنده داشتیم ولی اینجا خودرو سواری محدود نیست و احتمال اینکه این اتفاق بیفتد کم است ولی ما نباید براساس احتمالات کار کنیم و براساس واقعیات کار کنیم. قطعا قیمت خودروهای فرسوده بالا می رود و دلالی شکل می گیرد چون خودروسازها الان مکلف نیستند خودرو اسقاط کنند و پولش را می دهند ولی وقتی من به عنوان شخص حقیقی می خواهم بروم خودرو وارد کنم قبل از اینکه خودرو وارد کنم باید ابتدا یک خودرو اسقاطی را پیدا کنم آنجا ممکن است اگر محدودیت داشته باشیم این خودرو اسقاطی که الان قیمت آن در سامانه اسقاط دولت بیست میلیون تومان است به سیصد چهارصد میلیون تومان برسد.

اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در email
ایمیل
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در print
چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا